sunnuntai 10. maaliskuuta 2019

Korv på en bädd av kål

Vi hade i frysen kvar tre korvar av en sats med  med rökt hjortkorv vi begåvats med. På vägen hem från stugan där vi besiktat framåtskridandet av vår nya gäststuga googlade jag korvrecept. Detta recept (Gräddkokt kål i ugn med korv) på Arlas hemsida väckte intresse.


Färdig portion.

Vi modifierade receptet något och ingredienserna vi använde var:

  • Vitkål ett knappt huvud (ursprungsreceptet hade "spetskål" men det hittade vi inte i affären)
  • Brysselkål
  • En bit purjolök
  • Olivolja
  • En burk smetana och en burk crème fraiche 
  • Korv enligt behag
  • Salt
  • Peppar
  • 1 tesked torkad dragon
  • Lite smör för att smörja ugnsformen
  • Grovkornig dijonsenap 
  • Saltgurka


Här största delen av ingredienserna innan uppskärning och inblandning.
Öl (alkoholfri denna gång) ingick inte i receptet så den drack jag. 
 Gör så här:

  • Sätt ugnen på 170 C´
  • Strimla vitkålen
  • Ansa och halvera brysselkål
  • Skär upp purjolöken
  • Smörj en ugnsform
  • Blanda med några skvättar olivolja kålen och purjolöken i en ugnsform
  • Krydda med svartpeppar och salt
  • Blanda ihop smetanan och crème fraiche med dragon och häll jämnt över kålen i ugnsformen
  • Sätt in i ugnen och låt stå tills kålen är mjuk - ca. 30 minuter
  • Skär upp korven i skivor
  • Ta ut ugnsformen och placera vackert korven på kålen och tillbaka in i ugnen 200 C´tills korven får färg - ca. 10 minuter
  • Skär upp saltgurka
  • Ta ut ugnsformen och servera med saltgurka och grovkornig dijonsenap

Jag strimlade kålen så fint som jag orkade. Akta fingrarna! Notera min nuvarande
favoritkniv. Bladet av titan så väldigt lätt.

Maja ansade och halverade brysselkålen.

Jag blandade i en smord ugnsform ihop med olivolja vitkålen, brysselkålen
och purjolökringar.

Här har korven redan fått lite färg.

Det är ju egentligen gräddstuvad kål, det här. Med korv. Helt gott.
Maträtten fick klart godkänt även om korv inte normalt är vår favorit. Stuvad kål är ju gott och annars blir maträtten så god som korven medger.

Satsa på en korv med hög kötthalt och bra kvalitet. Högt kilopris korrelerar med att korven är bra, har jag noterat.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti