torstai 13. huhtikuuta 2017

Lohi-kasvis-kananmunavuoka ja parmesaani-piimäkastike (!)

Uusimman Glorian ruoka&viini lehden inspiroimana syntyi tämä sunnuntailounas. Vähän samanlaista olen tehnyt ennenkin, tällä kertaa ihmetyksen aiheena kastike, parmesaani-piimäkastike. Kuulosti niiiiin hullulta että kokeiltava oli. (Oli muuten varmaan eka kerta elämässäni kun olen ostanut piimää. Litran purkki, josta käytimme yhden desin....)


Kastikeessa 1 dl piimää, 1 dl raastettua parmesaania, 1 dl silputtua ruohosipulia, 1 rkl oliiviöljyä, suolaa ja mustapippuria. Sekoita kaikki ainekset keskenään ja nosta kastike jääkaappiin odottamaan.

Minä käytin tähän ateriaan ohjeen mukaisesti lohta, parsaa, valkosipulia, parmesaania ja kananmunia, mutta lisäsin myös kirsikkatomaatteja, paprikaa ja tuoretta basilikaa. Eipä jäänyt turhaan ne kuivumaan mökille kun me lähdimme kaupunkiin lounaan jälkeen, äänestämään piti ehtiä.

Upeat värit! Nälkähän tässä tulee kun tuota katselee

Laita siis uunivuokaan lohen paloja ja mitä kasviksia sattuu olemaan tarjolla. Tee kastike sekoittamalla sitruunanmehua, oliiviöljyä, mustapippuria ja jotain kuivattua yrttiä. Minä laitoin provencen yrttisekoitusta, alkuperäisessä ohjeessa oli rosmariinia. Valuta öljyseos kalan ja kasvisten päälle. Lisää pinnalle parmesaani. Paista 200 asteisessa uunissa noin 10 minuuttia. Ota vuoka ulos uunista ja riko kanamunat ruoan pinnalle (kuva yllä tästä vaiheesta). Tässä kohtaan minä lisäsin myös tuoreen basilikan. Laita vuoka takaisin uuniin ja jatka kypsentämistä kunnes munat hyytyneet, meillä siihen meni kymmenisen minuuttia.


Tarjoile parmesaani-piimäkastikkeen kera. Hyvää oli vaikka edelleen kuulostaa hassulta minun mielestäni - piimä ja parmesaani - varsinainen fusion kitchen pari!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti