maanantai 3. helmikuuta 2020

Ankconfit och kokt rödkål

Lördag kväll besökte vi vid Tölö torg restaurangen Piglets. På menyn fanns "Ankconfit och surkål" som jag naturligtvis var tvungen att prova. Surkål gjort på rödkål, köksmästaren enligt servitören från Österrike. Helt OK med jag tyckte genast att kokt surkål "a'la jul" skulle passa bättre.

Söndag gjorde vi slag i saken. Till lokala K-Market och köpte ankconfit och andra ingredienser.

Jag har sedan jättelänge sedan ett recept på rödkål. Brukar göra det till jul. Inte precis Sonens favorit, inte!

Mitt gamla recept inlimmat i ett häfte

Ingredienser för rödkålen för 4 personer:

  • En liten rödkål
  • En lök
  • Ett surt äpple
  • En klick smör
  • 1/2 liter svartvinbärssaft
  • 1/2 tesked salt
  • 1-2 matskedar sirap
  • 1/2 matsked rödvinsvinäger


Ingredienserna. I konservburken 4 st anklår
Gör så här:
  • Strimla rödkålen tunt
  • Hacka löken
  • Skala och gör små kuber av äpplet
  • Fräs löken i smör i kastrullen några minuter
  • Tillsätt kål och äpple och blanda lite
  • Låt sjuda på låg värme tills kålen blir lagom mjuk
  • Blanda ihop vinbärssaften, sirapen och saltet i en kopp
  • Tillsätt när kålen är lagom mjuk kryddblandningen i kastrullen och rör om
  • Tillsätt sist rödvinsvinägern

  • Öppna burken med confit och stek anklåren i ugnen på galler i 200 `C i 15-20 minuter (se Majas instruktioner här). Sätt en ugnsplåt med bakpapper på under gallret, det är ganska fett vara och det droppar en del olja.
  • Som sås till anklåren använde vi en Cumberland med rödlök som vi hade i kylskåpet sedan förut. Passade bra!

Dela kålhuvudet. Notera min favoritkniv i titan. Akta fingrarna.

Strimla kålen. Räkna fingrarna.
Hacka löken

Skala och skär äpplet
Fräs löken i några minuter på lagom låg värme

Tillsätt kålen och äpplet i kastrullen med löken. Blanda lite.

Låt sjuda lite tills mjukt. Tillsätt kryddor och rödvinsvinäger.
Det tog ca. eller lite på en timme.
 
Här vår Cumberlandsås som passade bra

Färdiga portionen.

Riktigt bra söndagsmat en kulen dag. Vi drack varsitt glas rödvin till. Ja, det var enkelt och gott. Själv tycker jag att min rödkål passade bättre än surkålen - men en smaksak så klart.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti