keskiviikko 22. marraskuuta 2017

Senapssås, "falukorv" och potatismos

Vår "nästan guddotter" Laura (19 år) har flyttat till Helsingfors. Vid val av bostad var ett av kriterierna att det skulle vara promenadväg till vårt kök. Jag lagar och bjuder därmed middag åt unga damen en gång i veckan. När Sonen ännu bodde hemma gjorde oftast jag vardagsmaten. Men det är länge sedan.

Idag blev den en riktig svensk husmanskost-klassiker. Senapssås, korv och potatismos. Fortsättning på min serie "gamla klassiker".


Här min portion. Notera hur jag av moset gjorde en lagun som
jag fyllde med korv och senapssås. Mycket behändigt!
Receptet hittade jag genom att googla. Det finns hur många recept som helst men jag fastnade för ett på svenska.yle.fi. Hade ordentligt med grädde, många andra hade bara mjölk.



Här ingredienser. I receptet också en gren timjan som jag köpte men
sedan glömde att sätta med. Nå, den såg ju faktiskt ganska slokig ut.
Ingredienser för 4 pers enligt receptet som jag följde ganska noga:

Senapssåsen:
  • Olivolja för att fräsa löken
  • 1 gul lök, finhackad
  • 1 kvist timjan som jag glömde att sätta med
  • 1 matsked senapsfrön
  • 2 matskedar dijon senap
  • 2 matskedar söt senap (jag använde finska "Kotisinappi", dvs. Hemsenap)
  • 3 dl kycklingbuljong
  • 3 dl grädde
  • salt
Korven:
  • Köp korv efter behag. Jag tycker egentligen inte om korv. Jag köpte den dyraste normalkorven som fanns att uppbåda på Stockmann Delikatess och den i alla fall var hyfsad.
  • Skär i bitar och stek
Potatismos:
  • Gör normal potatismos enligt något recept du kan. Finns att hitta recept också via Google.

Gör såhär

  1. Fräs den finhackade löken, senapsfröna och grenen timjan i en kastrull
  2. Tillsätt senap, buljong och sedan grädde
  3. Låt koka ihop  - jag rörde ganska flitigt om och Laura hjälpte till
  4. Tillsätt salt efter behag
Kommentar: efter avsmakning ökade jag senapsmängden med 50 % men kunde nog ha fördubblat. Blev inte riktigt så stark som jag skulle villa ha den.

Jag började koka potatis när jag startade såsprocessen på spisen. När moset var färdigt var även såsen färdig och hade blivit lagom tjock.

Korven hann jag också steka under processens gång.



Såsprocess på gång. Jag hade för dagens såsprocess
köpt en ny Fiskars visp.

Maten serverades i köket enligt principen självservering. Åt gjorde vi dock ståndsmässigt i matsalen.

Jag drack vatten till och Laura mjölk.


Stockmanns dyraste korv i formatet "falukorv".
Dock ej blommig. HK Bleu vill vi inte ha.


Stående bord för servering 
Maten lyckades riktigt bra.

Såsen är en verklig höjdare, rekommenderas.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti