lauantai 10. helmikuuta 2018

Tomat-chorizo-ostpasta

Jag har nästan varje vecka numera middagsbesök av "nästanguddottern". När hennes bostad skaffades var kriteriet gångavstånd från vårt kök. Det sätter press på mig, jag söker febrilt efter nya matträtter att göra. Jag googlade nu fram ett recept från 2013 i Helsingin Sanomat.

Ja, i själva verket har jag gjort denna maträtt två gånger. Första gången till "nästanguddottern" och guddottern med sambo. Men jag glömde fotografera. Maja fick av mina matgäster höra att det var gott så följande söndag fick jag göra den på nytt. Vi bad en vän på besök emedan känns lite dumt att göra en stor portion för bara två personer.

Här är pastarätten när den kommer ut ur ugnen.


Här ingredienserna. Efter en noggrann analys kom jag fram till att öl inte hörde till så den drack jag.

Du behöver för 4 personer:

  • 1 liter kokt gnocchipasta (= 7 dl okokt)
  • 2 burkar a' 400 gram tomatkross
  • 2 deciliter grönsaksbuljong
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1 tesked strösocker
  • Timjan, enligt receptet 1 tesked torkad timjan. Vi hade färsk timjan hemma så jag satte en liten, liten bunt som jag skar fin
  • En nypa salt - jag satte kanske en halv tesked
  • 300 gram chorizo färskkorv
  • 150 gram getost i färskostformat
  • 250 gram buffalo mozzarella
  • 2 deciliter riven parmesanost
  • 1-2 äggulor

Gör så här:

  • Sätt på ugnen på 225 grader Celsius. Vi har ugn med luftcirkulation så jag satte på 215.
  • Koka pastan enligt instruktioner. Lämna gärna ordentligt al dente emedan pastan ännu skall in i ugnen för ett bra tag. Häll bort vattnet och låt fortsätta rinna av.
  • Skala och skär vitlöksklyftorna i tunna skivor.
  • Skiva och stek korven så att den får lite brun färg. Behöver inte vara genomstekt för den skall ju ännu in i ugnen. Jag tog bort korvskinnet innan jag skivade korven.
  • Häll tomatkrosset i en ugnsform.
  • Tillsätt grönsaksbuljong, timjan, vitlök, socker och salt och rör om.
  • Lägg korven in i tomatkrossblandningen i ugnsformen.
  • Häll den kokta pastan på tomatkrossen där korven nu saligt simmar/dyker. Rör INTE om utan jämna bara ut.
  • Gör såsen - blanda i en karott ihop färskosten, mozzarellan, parmesanen och äggula till en jämn smet.
  • Sätt med en sked klickar av såsen på pastan. Inte katastrof om du inte får täckt precis hela ytan.
  • In med ugnsformen i ugnen för sådär 15-20 minuter eller tills ostsåsen blivit blygt brun.


Här korven och vitlöken skivad. Akta fingrarna!

En tomatkross-grönsaksbuljong-vitlök-timjan-socker-saltblandning som väntar på korv.
  
Korven i "tomatblandningen" och pastan överst.

Såsen blandas ihop. Jag skar i ostarna med en matkniv för att lyckas röra om till en jämn smet.

Ostsåsen på pastan och in i ugnen.

Här slevas maträtten upp på tallriken.

Enkelt men mycket gott. Kanske inte direkt "fine dining" med med ett gott rödvin till kände vi oss mycket fina, nästan kungliga!
  



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti