maanantai 2. huhtikuuta 2018

KLAR MAKARONILÅDA

Makaronilåda kallar vi det i Finland. Makaronilaatikko på finska. I Sverige kallas det väl makaronipudding. Normalt ingår hos oss köttfärs (malet kött i Sverige) vilket också denna version gjorde. Men som proteinkälla går t.ex. "Pulled Oats" (Nyhtökaura på finska) bra. Det vanliga är att man dränker lådan i en blandning av mjölk och ägg innan man sätter den i ugnen.

I denna klara version har mjölk-äggblandningen ersatts med hönsbuljong.

Jag visste inte att det ens är lagligt att göra så men i senaste numret av tidningen Glorian Ruoka ja Viini hade krögaren Mika Roito ett recept på det. 

Ser ju nästan normalt ut med ketchup och saltgurka

Här ingredienser. Notera Mutti ketchup!

 Ingredienser enligt receptet som jag följde ganska noga. För 4 stora portioner:

  • 1 påse makaroner (400 gram)
  • 400 gram malet kött, "sika-nauta" som vi säger på finska. Dvs. blandning av nöt- och svinkött.
  • 1 stor lök
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1,5 tesked salt (int'  e de så noga....)
  • 0,5 tesked svartpeppar från pepparkvarn (jag vred ganska många gånger)
  • 5 dl hönsbuljong (jag köpte färdig Puljonkis, den är bäst)
  • 1 dl riven parmesanost
  • 50 gram smör (en mycket stor klick)
  • Saltgurka
  • Ketchup

Gör så här:
  • Sätt varmluftsugnen på 175 grader Celcius
  • Koka makaroner enligt instruktioner på förpackningen och skölj i kallt vatten i durkslag och låt rinna av
  • Hacka lök och vitlök
  • Stek i lagom stora doser köttfärsen. I sista dosen tillsätt löken och låt brynas en stund.
  • Smält smöret i mikron. Använd hälften till att smöra en lämplig ugnsform.
  • Blanda i en karott makaronerna, köttfärsen/löken och resten i av det smälta smöret
  • Flytta över till ugnsformen
  • Häll på hönsbuljongen
  • Riv parmesanost och strö på härligheten. Blanda lätt med fingrarna topplagret av makaroni-köttfärs-lökblandningen så att en del av osten kommer lite djupare
  • In i ugnen på låg nivå och låt gräddas i ca. 45 minuter eller tills osten rodnat lagom. Tog nog bara drygt en halvtimme för mig.
  • Ta ut och låt dra i 10 minuter innan servering 
  • Skär upp saltgurka
  • Öppna ketchupflaskan


Här lök skuren i lagom partikelstorlek. Akta fingrarna!

Här härligheten innan buljong och riven parmesan tillsatts.

Här riven parmesan.

Här kommer maten ut ur ugnen.

Receptet i tidningen. Träna din finska här!

Samma bild som ovan. Blev helt bra!
Blev riktigt bra vardagsmat. Ett trevligt alternativ till den mera traditionella makaronilådan. Enligt  krögaren blir den extra god nästa dag när man värmer den på stekpannan.

Nästa gång gör jag den på 100 % nötkött. tror jag, emedan jag inte är så förtjust i "sika-nauta".

Ketchupsmaken blir ju ganska dominerande med det är ju alltid fallet med makaronilåda. Går nog att äta också utan ketchup, har jag hört..... Vi hade för första gången Mutti ketchup och den är lite mera kryddstark än "vår" vanliga Heinz-variant som jag också provsmakade med. Jag föredrar Heinz med det är nog bara en vanesak.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti