maanantai 23. huhtikuuta 2018

Pastasås med skinka och oliver - lätt och snabbt samt dessutom även också gott

Min serie med enkel vardagsmat fortsätter för "nästanguddottern" kommer fortfarande en gång i veckan och äter med mig. Mot att lyssna på mina dåliga "dad jokes" får man mat. Stackars flicka!

Den här pastasåsen från en bok som vi köpte när Sonen ännu var ung och bodde hemma och skulle matas dagligen. Efter jobbet uppskattade man mat som var snabb att laga utan att för den skull vara "fastfood". Den här såsen var en favorit.


Här ingredienserna. Inte många, som ni ser.

Du behöver för 4 personer:

  • Nån slags pasta
  • 200 gram rökt skinka - jag köpte en bit "saunapalvi", dvs. basturökt skinka som jag skar upp i ganska små tärningar
  • 13 gröna stenlösa oliver (10 till 15 enligt instruktioner)
  • 2 deciliter Crème Fraiche
  • 2 teskedar potatismjöl
  • 2 deciliter kött- eller grönsaksbuljong (jag använde Puljonkis färdiga köttbuljong, finns på Stockmann)

Gör så här:

  • Koka upp vatten för pastan
  • Skär upp skinkan i små kuber eller tärningar
  • Koka pastan enligt instruktioner på förpackningen
  • Skär oliverna i skivor (Jag skar ganska stora skivor för min matgäst är inte sådär vidare förtjust i oliver. Större skivor går det lättare att pilla bort)
  • Rör ihop Crème Fraichen och potatismjölet i en liten kastrull
  • Tillsätt skinkan och oliverna och rör ner dem i såsen
  • Koka upp - och under av alla under - såsen blir tjockare - och  - voilà - såsen är färdig
  • Häll vattnet av pastan
  • Servera


Här har jag blandad ihop Crème Fraiche och potatismjöl i en liten kastrull med min extremt
proffsiga visp.Det är inte alls så svårt som det låter. Repa nu mod och försök ens!

Nu börjar det bli lite mer avancerat. Skinktärningarna och olivskivorna rörs ner i såsen.
Låt koka upp och - simsalabim - såsen är färdig!
It's like magic!

Så här ser en färdigmonterad portion ut. Javisst, lite anemisk ser den ju ut
men smaken är verkligen bra.

Här instruktionerna i vår såsbok.

Det här är vår såsbok. Tryckt 1991 så det är några år sen den köptes.

En bild igen av slutresultatet.
I tiderna en god och snabb vardagspasta till en hungrig och växande idrottande ung pojke. Med den dög nu också till en ung studerande dam. Hon tag med sig det som blev kvar i en "doggybag" för att ha som nästa dags lunch.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti