maanantai 30. heinäkuuta 2018

Mac and Cheese (makaroner i ostsås)

Mac n' Cheese är en klassiker i USA. Det är Macaroni and Cheese som gäller, det har ingenting, absolut ingenting, att göra med McDonalds. Alla barns favoriträtt, verkar det.

Säljs i affärer också som färdig rätt, typ "eines" som vi kallar det på finska. Jämför makaronilåda (makaronipudding) eller leverlåda.

Emedan vi denna sommar med Maja är i USA försöker jag tillreda typisk amerikansk mat. Mac and Cheese kommer högt på listan.

En enkel sallad serverade jag med rätten.
Jag åt rätten utan ketchup, behövdes ej.
Det finns hur många recept som helst på nätet. Jag valde ett som hette "Fannie  Farmer's Classic Baked Macaroni & Cheese". Marknadsförs som något slags "ursprungsrecept" men fan vet. Många recept skippar ugnsbakningen för då blir det en snabbare vardagsrätt. But I did it the old fashion way!

Du behöver:

  • 226,8 gram makaroner (8 ounces) - jag tror inte det är så jättenoga
  • 4 matskedar smör (en stor klick)
  • 4 matskedar vetemjöl
  • 1/4 liter mjöl (1 cup)
  • 1/4 liter grädde (1 cup)
    • Jag använde 1/2 liter "half n' half" som här i USA säljs färdigt
  • 1/2 tesked salt
  • 1/4 tesked rödpeppar (detta inte i originalreceptet, en vink i ett annat recept, lämna bort om för mindre barn)
  • några "vrid" svartpeppar - enligt smak
  • 1/2 liter riven "sharp" cheddarost, dvs. ganska länge lagrad ost
Här ingredienserna.
Gör så här;
  • Sätt ugnen på 204,4 'C (400 grader Farenheit) - igen tror jag att det inte är så jättenoga

  • Koka makaronerna enligt instruktioner. Lämna gärna al dente emedan de ännu skall i ugnen. Häll bort vattnet och lämna i silen

  • Blanda ihop mjölet och kryddorna
  • Blanda ihop mjölken och grädden till en mjölkgräddeblandning
  • Riv osten (som riven en 1/2 liter)
  • Smält smöret i en kastrull
  • Blanda in mjölet med smöret under ivrigt vispande/rörande i ca. 2 minuter
  • Tillsätt stegvis i mjölkgräddeblandningen i kastrullen under ivrigt vispande/rörande och låt koka in under vispande/rörande ca. 10 minuter
  • Tillsätt så småningom riven ost i vätskan under ständigt vispande/rörande och låt sjuda i 5 minuter under ständigt vispande/rörande eller tills osten helt smält
  • Ta bort kastrullen från kokplattan - voilá, grattis, du har just gjort en ostsås!

  • Rör in makaronerna i ostsåsen i kastrullen

  • Häll ostsåsmakaroniblandningen in i en smord ugnsform

  • Sätt in i ugnen för 20 minuter eller tills ytan "gyllene brun"

  • Ta ut ut ur ugnen och servera

Här har jag under stor möda mätt upp 226,8 gram makaroner.  Så krävande uppgift att
jag kände mig helt naken och behövde söka kraft och förtröstan i en lämplig öl!

Nu kokar jag makaroner. Vara inte rädd, det är inte speciellt svårt. Följ instruktionerna på
förpackningen. Lite salt i rikligt med vatten och rör om då och då. Häll bort vattnet
genom en sill eller durkslag. Akta fingrarna, vattnet är hett.
Blanda ihop mjölet och kryddorna.

Smält smöret och blanda under ivrigt rörande in mjölet.
Detta är 4 teskedar som genom ett under råkade vara precis  allt smör vi hade.
Just denna process är för mig traumatisk emedan det ser ut att klimpa sig.

Tillsätt vätskan under ivrigt vispande. Här släpper min trauma när jag ser
att det blir en jämn och slät sås. Låt sjuda i 10 minuter, vispa/rör om hela tiden.


En 1/2 liter riven "sharp" cheddar. Till unga barn skule jag överväga nån snällare ost,
t.ex. edamer eller en blå emmetal. Koskenlaskija borde ju också gå, tror jag.

Ost blandas in i den kokande såsen.

Rör in makaronerna i ostsåsen.

Här produkten som nog redan är ätbar. Ugnsbakningen är egentligen
ett extrasteg för extra utseende och konsistens.

Smöret var slut så smorde in ugnsformen med olivolja.

Här är min "Mac n` Cheese" på väg in i ugnen. Enligt receptet borde man nu strö
skorpmjöl / ströbröd på ytan men det glömde jag.


Medan rätten var i ugnen gjorde jag en sallad. Akta fingrarna!

Sallad. Alla fingrar i behåll!

Ut ur ugnen. Skorpmjöl på ytan kunde ju ha varit vackert.

Rätten ser helt rätt ut. Blev en del kvar för Majas luncher på jobbet.

Vi åtnjöt med ett glas rödvin. (Rekommenderas ej för barn).
Slutresultatet överträffade mina förväntningar.
Summa summarum: en helt god matträtt. Mycket bättre än jag vågade hoppas. Satsa på en tillräckligt "skarp" ost.

Inte vegan men nog nästan vegetarisk. Kunde tänka mig att blanda in lite "pulled oats" (nyhtökaura) om jag ville få upp proteinhalten. Växande barn, ni vet......

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti