tiistai 2. heinäkuuta 2019

MAXI SIZE CHESS - vår nya schackterrass

Jag har länge varit fascinerad av schack i maxistorlek. Man ser ibland i parker äldre herrar (aldrig damer...?) spela med en stor publik.

Sagt och gjort, under en vinter i medborgarinstitutets snickarklubb tillverkade jag delarna till pjäserna och i vårt hus pannrum målade, limmade och monterade jag dem. Ganska stort jobb emedan det ju är 32 pjäser.

Vårt tillförlitliga byggbolag byggde enligt instruktioner terrassen till stugan, Villa Sandi. Själv målade jag rutorna.

Pjäserna är av massivt trä så de blåser inte omkull.

Egen design!
Kan bli intressant att se små barn (försöka) spela. Pjäserna är både höga och tunga. Nå, deras spel kan ju vara att välta alla pjäser. Bara de aktar tårna!

Vit dam på vit ruta, svart dam på svart ruta. Maja sa
att som minnesregel kan jag ha ordet "akkavalta".
Jag kan spela schack men inte sådär duktigt. Sonen har jag lärt som barn och som man brukar, när man spelar mot barn, lämnade jag ofta bort mina egna torn.

Nu vinner han mig enkelt. Lite förnedrande känns det när han erbjuder sig att lämna bort båda tornen OCH en häst.......

Funderar på en invigningsfest för nya terrassen. Undrar om Magnus Carlsen skulle kunna tänka sig att medverka. Han är ju norsk och jag hälften norsk. Spela schack, det kan han! Nå, det kostar ju inget att fråga.

(Rubriken till detta inlägg är MAXI SIZE CHESS. När jag planerade sökte jag med dessa ord på Google och fick fram några bilder. Nu skall jag kolla hur snabbt mina bilder kommer fram i en Google-sökning med dessa ord. Tillsätter här också "sökorden" GIANT CHESS PIECES).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti