sunnuntai 16. tammikuuta 2011

Feijoada - Brasiliansk pyttipanna

Gloria Ruoka & Viini har i numret 1/2011 en större grej om bönor i/och mat. Bångade denna Feijoada - som presenteras som en Brasiliansk "pytt-i-panna":



Kokade en hel del Beluga linser. Receptet hade svarta linser men jag glömde att blötlägga dem (10-12 timmar) så det blev Beluga som fungerade bra - tror jag. 1 lök, 1 dl (som finhackad) purjolök, 2 vitlöksklyftor och en liten chili hackades / strimlades. Skar en liten grisfile i skivor. Tre stycken chorizokorvar också i skivor. 3 dl Puljonkis buljong (Stockmann) och några matskedar (dvs. en "skvätt") apelsinsaft. Två lagerblad.

Brynde grisfliléskivorna i lite rypsolja i en traktörpanna. Tillsatte korven och grönsakerna och brynde i ca 1 minut till. Hällde på (den redan uppvärmda) buljongen + apelsinsaften. Och i med lagerbladen. Fick puttra smått i ca 10 minuter. Och sedan i med linserna och kokade upp härligheten.

Bröd (bara lite) serverades med maten - ingen ris som i Gloria (Maja och jag har gått inför diet med lite kolhydrater).

Resultatet var klart godkänt - till och med mycket gott! Nästa gång försöker vi med svarta bönor - kanske ännu bättre?

Ca 20 år sedan var vi med Maja i Rio de Janeiro. Söndags brunch på hotellet var Feijoada. "Riktig" Feijoada innehåller tex grisfötter och jag kommer ihåg att jag då inte var sådär speciellt förtjust i maträtten.

Men idag var det annorlunda!

1 kommentti: