lauantai 28. syyskuuta 2013

Abborre med rödbetsgratäng modell Aura samt trattisar

Råkade äta lunch på Resturang Domus i veckan. De hade bland annat rödbetsgratäng med Auraost. Det var gott det!

Monkey see - monkey doo . . .  

Så, jag sa till Maja, att nu fixar jag lunchen i Villa Sandi inkommande lördag.

Rödbetor från eget land - lokalproducerat . . . . ekologiskt och miljömedvetet . . .

Skar upp dem i tunna strimlor, ganska arbetsdryg procedur.

Tillsatte en finskuren shalottenlök, ganska mycket Auraost samt 2 dl grädde.

Här innan grädden.
In i ugnen i 200 grader i knappt en timme.

Målsättningen var att servera flådda smörstekta abborrar till gratängen. Men, men, ingen fisk vid bryggan idag, trots ihärdigt försökande. Nå, Kalastaja-Eemeli hade arkiverat några abborrfileer i frysen så ingen panik, eller iallafall inte stor.

Fileerna panerades i rågmjöl och stektes i rikligt med smör. Också de få trattisarna vi hittade stektes i smör.

Jag blev så stressad av att jag inte fick fisk så Maja inkallades att steka fisken och svampen. Lyckades väldigt bra.

Smakerna passade väl ihop, höst som det är. Inte långt från Michelinstjärnor det här inte. Eller Goodyear- eller Nokiastjärnor....

2 kommenttia:

  1. Jag tror Timotej, att du borde posta (?) mycket oftare, det är så kul att läsa svenska ibland...

    VastaaPoista
  2. Och glöm inte tacka Maja för senast!

    VastaaPoista