sunnuntai 1. syyskuuta 2013

Mexikansk tomatris med bönor och kallrökt lax till

"Du har inte bloggat på länge", sa Maja. Jag är inte dum, bara lite långsam, så jag förstod nästan omedelbart att hon tyckte det var min tur att fixa middagen....

I början av sommaren hade vi köpt en mattidning som hette "Fine Cooking - Summer Menus" som hade en hel del lovbara alternativ. Och på den vägen blev det, ris och bönor. Och lite kallrökt lax till.

Här bild av ingredienserna. Anchor Steam öl från San Fransisco fanns inte med i receptet så den drack jag.
Ingredienser jag använde:

  • 1 "cup" ris (jag återkommer)
  • En burk tomatkross
  • Två matskedar olivolja (dvs. en "skvätt")
  • Ett par vitlöksklyftor, finhackade
  • En jalopeno, finhackad (kom från egen trädgård!)
  • 1 burk "Kidney Beans" - receptet förespråkade "Black Beans" men vår köpman i Hangö (K-affären "Stigu") hade inte svarta bönor
  • Två teskedar spiskummin
  • 1 tesked "chili powder"
  • 1/4 "cup" finhackad oregano (både blad och stjälk)
  • 1/4 "cup" finhackad koriander
  • Salt
Som vi alla vet vet är en "cup" ca. 2.4 deciliter.....

Ris - suck, ack och ve! När jag kokar ris brukar de två understa centimetrarna av "avlagringen" vara brun och hård. Hemma i stan har vi därför en riskokare som jag (ibland marginellt) lyckas bättre med. Men i Villa Sandi har vi inte riskokare, så jag köpte Uncle Ben's fullkornsris i "kokpåse". Släng en 125 grams påse i riklig mängd av kokande vatten och låt koka i 10 minuter. Ta ut påsen och låt rinna av. Fungerade jättebra, faktiskt. Lite salt skulle det vara i vattnet också, tror jag.

Nå, medan riset kokade gjorde jag följande;

  • Lät tomatkrossen rinna av i en sil och tog tillvara ca. 2 deciliter av vattnet - dvs. "tomatvattnet"
  • Sköljde bönorna väl i rinnade vatten
  • Den finhackade vitlöken och jalopenon frästes i oljan i stekpanna tills vitlöken lätt brun - ca. 1 minut
  • Tillsatte i stekpannan bönorna, spiskumminen, "chili powdern" och lite salt och rörde lätt om och "kokade" i en ½ minut
  • Tillsätte "tomatvattnet" och lät sjuda (5-7 minuter) medan jag ibland försiktigt rörde om - när bönorna sugit in det mesta av vattnet fortsatte till följande steg
  • Tillsatte tomatkrosset, riset, oreganon och koriandern och värmde tills riset varmt igen - rörde ibland försiktigt om - torde ta 1-2 minuter
  • SERVERADE!
  • Emottog beröm av Maja....


Här rishärligheten inför servering tillsammans med kall varmrökt lax. Passade bra ihop.
Inte helt otraditionellt valde jag att servera kall varmrökt lax till konstverket. Den gräslökspeppade varmrökta laxen inköptes i butiken "På Kroken" i Hangö by. Kall varmrökt lax med gräslök torde på spanska vara "Frio Salmòn de Ahumad de Cálida con Cebbolina". Kanske inte en nationalrätt i Mexico precis men passade bra.

Här Timotejs portion
Blev en helt lyckad kväll i Villa Sandi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti