maanantai 7. huhtikuuta 2014

Vinterns projekt: Custom bicycle "WÄISKI #1"

Vintern är lång och något skall man göra på fritiden. I över 10 års tid har jag deltagit i Grankulla medborgarinstituts snickarkurs, familjärt kallat "puupiiri",

och,

förra hösten såg jag i Helsingfors en konstig cykel....

Den här var fastkedjad i räcket. Rostig var den och ute var den hela vintern.
Monkey see, monkey do! Lämpligt råmaterial anskaffades på återvinningscentralen i Esbo. De hade massvis med cyklar men var egentligen inte så villiga att sälja "projekt". Deras business är att skruva ihop cyklar och sälja dem.

Denna cykel betingade ett pris på 50 euro. Och ingen sadel ens!
Killen som sålde den sa att antagligen en Ögland från 80-talet.
Cykeln fördes till snickarkursen och skruvades och sågades isär. Mina kurskamrater fick det igen bekräftat att jag är lite galen, tror jag. Med de hjälpte till när det behövdes. Både med råd och med brutal kraft.

Cykel dissintegrerad i småbitar. Ett "stilleben", nästan.
Jag svetsade ihop ramen på nyt med en TIG-maskin. Jag hade inte svetsat på över 30 år så vackert blev det inte, men starkt blev det nog. Jag förfinade svetsfogen med vinkelslip så den ser ganska hyfsad ut, egentligen.

Här ramen som nu har det rätta "stuket".
Skulle DU sätta ditt liv på spel med denna svetsning?
En vecka när Maja var på resa omförvandlades köket först till måleriverkstad och efter det till sammansättningslinje. Med Majas välsingnelse, vill jag påpeka!
'
"Måla inte med sprayflaska i köket", sa min vän Raimo. "Det kan bli tråkigt
eftersnack". Så efter att ramen varit på blästring målade jag med pensel.

Fälgarna skulle bli svarta så ekrarna maskerades med sugrör.
Spraymålades i husets pannrum som jag har nyckel till.
 Här är den; Custom Bicycle "WÄISKI #1". I upplaga av ett enda unikt exemplar.

Lär inte komma likadana emot på Helsingfors' strandstråk i sommar.
Cykeln bor nu i vårt bibliotek och väntar på sommaren. Med vinden blåsande i mitt hår (utan hjälm....) skall jag och Maja i väna sommarkvällen kryssa från uteservering till uteservering.

Maja har en Jopo!

3 kommenttia:

  1. Jos muistaisin mitä tää on ruotsiksi, niin sanoisin että sanattomaksi vetää kertakaikkiaan på svenska! Otrolig!

    VastaaPoista
  2. Törkeen hieno. Seuraavaksi Wäiskin Hipsteri joutuu kyllä asentamaan erikoispitkän pakkarin pyöräänsä, jotta kaikki halukkaat neitoset rantabulevardilta mahtuvat kyytiin.

    Nyt kyllä herra hitsaaja on ylittänyt itsenä.

    VastaaPoista
  3. Vitsi, taas mies pistää paremmaksi. Tekee hitsaamisestakin taidetta!

    Upea luomus, ei tohon kuka tahansa yläjyrsimen omistaja pysty!

    VastaaPoista