maanantai 27. lokakuuta 2014

Vege Hamburgare på Svarta Bönor

Satt en dag och väntade på lunch i en italiensk restaurang och ströbläddrade i en mattidning under tiden. Nån svensk tidning med endast vegetarisk mat. Fäste uppmärksamheten vid rubriken HETA MEXIKANSKA BÖNBURGARE. Såna skall det bli på helgen, tänkte jag. Sagt och gjort.


Här färdiga hamburgaren just innan förtäring. God!
 Ingredienser till biffarna enligt receptet:

  • 1 rödlök
  • 1 färsk chili
  • 2 burkar á 400 gram svarta bönor
  • 2 dl ströbröd (skorpmjöl i Finland), jag blötte inte ut det
  • 1 matsked tomatpuré
  • 1 matsked mörk sojasås
  • 1 tesked paprikapulver
  • 1 tesked spiskummin
  • salt
  • svartpeppar
  • en halv kruka koriander


Ingredienserna. Vid närmare studerande av receptet fanns ingen öl med så den drack jag.

Jag hackade en rödlök och chilin fint och fräste i stekpanna med olja.

Jag hällde spadet från bönorna och sköljde noga.

Jag blandade ihop i en liten skål (dvs. kryddskålen...) tomatpurén, sojaoljan, paprikapulvret, spiskumminet och lite salt och peppar.

Sedan blandade jag ihop skorpmjölet, bönorna och innehållet i kryddskålen och körde i en matberedare. Jag lämnade smeten ganska grov. I med löken, chilin och finhackad koriander och omrörning.

Här färdiga hamburgarsmeten.

Biffarna vändes/panerades  i skorpmjöl. Inget ägg behövdes, skorpmjölet fastnade i tillräcklig mängd på biffarna så som de var. Ger "konsistens" och tuggmotstånd.


Biffarna formades för hand. Sk. "hand patted" i Amerika. Höll bra ihop fast inget ägg var med i smeten.
Stek sedan gyllenbruna i riklig mängd matolja. Jag tillsatte lite smör för att få rätt fräs i pannan.


Stek med riklig mängd olja och smör. Inte direkt lågkalori, inte.
 Så var det bara att bygga ihop burgarna. Vi gjorde dem ganska små men lite större an "slider"-format. Ändå orkade vi bara två per man.


Maja gkorde en vitlöksmajonäs till. Sallad, tunt skivad rödlök och tomat som garnering.
Bröden hade vi rostat i brödrosten.

Lyckades bra. Överblivna biffar åts kalla med vitlöksmajonäs som mellanmål i smörgåsformat följande dag.

Nästa gång skall jag sätta med tillstymmelse av nån god barbequesås i smeten. Borde locka den mest inbitne "beefeater" till denna utsökta vegebiff! Och, ja, öl passade bra som matdryck.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti