lauantai 26. joulukuuta 2015

Pastatårta

Min klasskamrat Carina hade på Facebook en inlånad videosnutt om den här maträtten. Jag har improviserat en del men konceptet är det samma. En slags "makaronilåda", makaraonipuddig på svenska.


Ingredienser osv:

  • Pasta, såna där 3 cm långa raka rör, en hel påse, kokas men enligt instruktionerna underkoka med ca. 3 minuter
  • En köttfärssås, jag hade köttfärs, lök, vitlök, en burk krossade tomater samt lite kryddor - stek och koka ihop den
  • En burk Ricotta ost
  • Ett ägg
  • Olivolja
  • Ost att riva, jag hade i kylskåpet ett paket Västerbotten som jag använde en del av


Här ingredienserna förutom osten. Ingen öl föreskrevs så den är inte med på bilden.
En form behöver man, en sån där som man kan öppna sidan på så att bottnen blir kvar.

Det här är väl egentligen nån slags kakform.
(Under)koka pasta. Det går åt ganska mycket så jag kokade hela påsen men kunde gärna ha varit 20-30 stycken fler.

Jag hällde lite olivolja ner i de kokta "makaronerna" och rörde om.
Packa "makaronerna" stående i formen.

Kunde ha varit några "makaroner" till.
Rör ihop ricottaosten och ett ägg.

Ganska "straight forward" jobb.
 Bre ricottaröran på "makaraonerna" med en slickare. En del kommer att vara inne i "makaronerna"

Röran försvann in i "makaronerna"
Bre köttfärssåsen på "makaronerna" och sätt in i ugnen 200 ' i ca. 15 minuter. Riv lite ost.

Här på v'äg in i ungen för 1. sessionen. Nu ännu utan ost på.
Ta ut formen och strö ost på. Tillbaka in i ugnen 5-10 minuter så att osten smälter.

Här ut ur ugnen. Ta en kniv och lösgör vid behov "tårtan" från formens sidovägg och ta bort sidoväggen.

Här efter 2. sessionen i ugnen. Ser ju ganska god ut, nästan som en lasagne.
Nedan underverket delvis uppskuret.


Såhär blev det.
Skojig variation på en vardagsmat. Inte så noga hur den görs, poängen är ju de stående "makaronerna" och en kakform så att resultatet blir en "tårta". 

Kan som med "makaronilåda" förtäras med ketchup. Om man nu råkar tycka om det.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti