sunnuntai 12. maaliskuuta 2017

Tomat-linssoppa smaksatt med apelsin

Fredagar är Maja hungrig när hon kommer från jobbet. Arbetsplatsens matsal bjuder på sk. bättre fredagsmat vilket oftast betyder nån slags panerad köttbit. Det vill inte Maja ha så hon äter bara lite sallad.

En hungrig Maja blir väldigt tyst och det är inte så trevligt!

Jag gick och lovade att jag gör en soppa till fredag kväll. Jag hittade i tidningen Gloria Ruoka (Gloria Mat) en soppa som lät lovande. Enkel att göra och torde vara god.

Här är min egen portion av soppan. Den var god!
Soppan består av två olika delar:

  1. Soppan i sig
  2. En slag röra av apelsin och tahini, den "vita" smeten i soppan ovan

Här bild av ingredienserna. Spiskummin fattas från bilden men vi hade det nog hemma och jag använde det. En närmare betraktelse av receptet visade att öl inte var en av ingredienserna så jag drack den.

Ingredienserna till soppan var enligt receptet för 4 portioner:

  • 2 deciliter röda linser (jag satte mer eftersom tetran innehöll mer)
  • 2 finhackade vitlöksklyftor
  • 1 morot
  • 1 apelsin
  • Saften från en halv citron
  • 2 matskedar olja (= en skvätt, int' e de så noga....)
  • 0.2 liter passerade tomater (jag satte nog mer men inte hela halva litern som jag köpte)
  • 1 tesked spiskummin (nåt slags gult pulver, det stod "Jera" på vår påse)
  • Vatten, enligt receptet 6-8 deciliter men jag tillsatte nog inte så mycket
  • 1 tesked salt
  • 2 tomater
Gör såhär:

  • Skölj linserna under rinnade vatten
  • Skala och hacka vitlöken
  • Skala och riv moroten
  • Skala och tärna en apelsin - jag gjorde ett gediget jobb och lämnade bort alla hinnor så det var bara apelsinköttt kvar
  • Pressa saften ur citronen
  • Hetta olja i en kastrull och fräs försiktigt vitlöken i en minut
  • Tillsätt den rivna moroten
  • Tillsätt och blanda in linserna och den passerade tomatröran
  • Tillsätt citronsaften och apelsinköttet
  • Koka upp och tillsätt vatten
  • Tillsätt salt
  • Låt puttra i 10-15 minuter (jag körde för 15 minuter) 
  • Tärna de två tomaterna men sätt inte i kastrullen


Här är soppan som snart puttrar i 15 minuter
Medan soppan sköter sig själv på spisen gjorde jag tahiniröran.

Ingredienser är:


  • 1 tomat
  • Saften ur en apelsin
  • 3 matskedar tahini
  • En halv kruka med färsk mynta (jag satte nog inte riktigt så mycket)
  • En halv tesked salt
Sätt allt i en lämplig bytta och kör till en jämn smet med en stavmixer. Thats it, folks! Lätt om en plätt.

Här är tahiniröran.
Montera sedan portionerna. Ös soppa i tallriken, sätt i mitten tärnad tomat och sedan en stor klick med tahiniröra. Garnera med några myntablad.

Färskt bröd serverade jag till. Avnjut med en öl eller ett glas vittvin. Veckoslutet börjar bra!

Jag märker att jag var inloggad som "Maja" på min egen dator men det är nog jag, Timotej, som är ansvarig utgivare.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti