lauantai 8. lokakuuta 2011

KRISTIAN har kommit till familjen


Kristian, vår egen R2D2 (hos oss enligt födelseattesten "260 ACX") har nedkommit i familjen.

En gräsklippningsrobot ! Men jag har stora planer - han skall lära sig att hitta både tryffel och kantareller.


Kristian är ännu ung och tog idag sina första steg på vår gräsmatta. Det gick bra men han blev fort trött och sökte sig ofta tillbaka till lyan (= laddnigsstationen). Nå, nu får han vila över vintern och på våren, som lite äldre, närmare bekanta sig med omgivningen. Min gissning är att då har han redan fått ett mera personligt utseende. Men redan nu är han väldigt söt !

Kristian - min mors morbor Kristian (21.2.1918 – 3.2.2011) dog i Göteborg barnlös, som änkling och utan testamente. En del av arvet tillföll således mig (vi var 27 och delade; Kristians far hade 11 barn varav 6 tillsammans med min mormorsmor). Kristian och hans bror Hans flydde under kriget från det av tyskarna ockuperade Norge till Sverige. Tyskarna hade infört arbetsplikt för unga män men Kristian och Hans ville inte jobba för tyskarna så de gjorde sitt val och vandrade över fjällen till Sverige. Där träffade Kristian finskan Ellen som han gifte sig med. Där blev han, i Göteborg, och gjorde sitt livsförvärv som servitör och hovmästare. Jag träffade Kristian senast i mitten på 60-talet när han och Ellen var på besök i Finland. Mitt arv har jag använt till att skaffa ovan nämnda gräsklippningsrobot som således får heta Kristian !


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti