sunnuntai 9. lokakuuta 2011

Stubbar, "stubborn" stubbar

Mitt på gräsmattan (just det, lilla Kristian kan skada sin lilla söta nos . . .) finns en stubbe. Byggubbarna med sin grävmaskin vågade inte ge sig på den för inkommande elkabel går "nånstans där".


Så jag får väl försöka själv !

Borrade några 100 hål i stubben med ny borrmaskin inköpt just för detta ändamål. Trädet fälldes säkert för 10-tals år sedan men några centimeter under ytan var virket helt friskt!

Nå, nu har jag gett alla svampar och mikrober möjlighet att penetrera stubben djupt ner så månne den inte ruttnar fort. Nästa vår skall jag ge mig på den med en "poravasara" (vad 17 heter det på svenska?) med lämpligt "bett".

"Suo, kuokka ja Jussi . . . . . eller hur var det nu man säger på finska . . . ."


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti