torstai 6. joulukuuta 2012

Stekt sill och löksås

Nånstans i bakhuvudet fanns ett barndomsminne om denna maträtt. Jag var bara 6½ år när vi flyttade från Mölndal/Sverige till Finland. I Finland åt vi INTE stekt sill, så det måste vara ett gammalt minne.

Egentligen skall enligt recept på internet rätten tillredas på lätt saltad sill. Detta fanns dock inte färdigt på ICA Focus så det blev färsk osaltad hel sill som killarna i affären filérade. Men de såg lite frågande ut när jag förklarade vad jag ville ha. Tydligen en gammaldags maträtt.


Här sillfiléerna
Enligt receptet dubbelpanering. Först i vetemjöl, sedan i vispat/omrört ägg och sedan skorpmjöl. På finska "korppujauho" och på rikssvenska "ströbröd". Jag tillsatte lite salt i paneringen.



Här panerade filéer
Stek filéerna i rikligt (!) med smör.

Såsen! Timotejs barvur, heh heh! Har bara en gång för ca. 15 år sedan försökt göra brun sås till Sonen. Jag tittade då på resultatet och kom fram till att det där "fanstyget" är ett brott mot mänskliga rättigheter så det blev pizza den kvällen. Svårt det där med att bryna vetemjöl. Nå, enligt instruktioner på internet skar jag en en lök i små bitar, brynde löken i en matsked smör och satte försiktigt till en matsked vetemjöl. "Tillsätt sedan försiktigt grädde" stod det i instruktionerna. Såsen liknade oroande resultatet för 15 år sedan. Maja alarmerades och hon sa lungt "mera vätska och rör om". Simsalabim - det började likna en ätbar sås! Såhär i efterhand förstår jag att jag borde ha gjort samma sak för 15 år sedan! En trauma mindre numera.

Alla instruktioner säger "avsmaka med salt och peppar". Så jag tillsatte lite salt och peppar i såsen medan jag rörde om. Men att "avsmaka" är lite för avancerat för mig. Det blir vad det blir.

Potatismos enligt normala instruktioner. Recepten på internet föreslår kokt potatis med skal på men de har alla fel. Det skall vara potatismos till!

Nå, här är slutresultatet. Vi försöker ge omvärlden ett civileserat intryck så som dekoration lite citron och dill.

Slutresultatet. Lite citronsaft gjorde susen.
Helt bra och gedigen husmanskost. Mycket gott egentligen. Men inte Michelinstjärnor, inte många iallafall. Men jag är nöjd att jag gjorde det. One more "tick in the box".

1 kommentti:

  1. Ja, gott var det. Och nu kan Timotej fixa sås, förträffligt!

    VastaaPoista