keskiviikko 28. tammikuuta 2015

Renskav

Äventyren med finsk husmanskost fortsätter. Renskav, dvs. "poronkäristys" på finska. 

Detta var en tämligen vanlig helgmat på vintrarna när Sonen ännu bodde hemma med oss. Nu är det över fem år sedan vi gjort det.



Recept finns det hur mycket som hellst på nätet men jag tog basreceptet från Rutiga Kokboken (Renskavspanna, sida 419) som jag smått modifierade.

Här ingredienserna. Öl fanns inte i Rutiga Kokobokens recept men nog i många andra recept.
Jag hällde i en halv burk. Resten drack jag.

Receptet:
  • Djupfryst renskav (jag hade tinat det men det behövs inte)
  • Bacon
  • Lök
  • Selleri (vi hade selleri i kylskåpet så jag skar upp 8 bitar och satte i)
  • En slurk soja
  • Grädde
  • Öl
  • Enbär, 6 st
  • Salt o peppar
  • Frysta lingon och socker
  • Saltgurkor

Vi hade inte vanlig vitlök hemma så jag använde dessa "steklökar".
Jag halverade dem. Det är de bitarna som ser ut som fläskbitar i portionen.

Gör så här:
  • Strimla baconen, lägg i kall panna och sätt på värmen. Låt allt fett smälta och ta med hålslev upp de knapriga baconbitarna och låt rinna av på husshållspapper
  • Sätt i löken och renskaven i fettet i stekpanan och stek så länge tills renskaven (tinat och) fått lite färg
  • Tillsätt sellerin, enbären, öl och lite soja
  • Tillsätt kryddor
  • Låt sjuda en stund
  • Tillsätt grädde och låt sjuda (totalt var väl renskaven i stekpannan ca en ½ timme)
  • Jag hällde bort en del av vätskan och strödde baconbitarna på och, voilá, renskaven var färdig

Medan renskaven puttrade gjorde jag:
  • Kokade potatis och gjorde ett "bondmos", dvs. mosade potatisen med en salladsgaffel medan jag tillsatte olivolja
  • Rörde de tinade lingonen med socker
  • Skar upp saltgurka

Här puttrat renskaven i pannan. Lökhalvorna syns tydligt.

Lingon och socker. Maja frågade oroat när portionerna gjordes att "du kom väl ihåg sockret?"

Här renskaven i färdig pannan. Jag hällde bort en del av vätskan och strödde de knapriga
baconbitarna på. Tyckte mig kunna ana smaken av selleri. Passade bra, tycker jag.

Och, ta daa, maten var färdig. Vi avnjöt med ett lite grovt (rustikt) rödvin vilket passade väldigt bra.


Här färdig portion. Jag är lite allergisk mot alltför blöta (jämför min strömmingslåda)
 maträtter så min portion sammansattes med hålslev. Många vill dock ha med sky på tallriken.

Talade på kvällen per telefon med min bror och nämnde dagens middag. Han kommenterade att "är väl bättre än skoskav....".

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti